Transportverzekering

BEDRIJFSRISICO'S

Transportverzekering

Vooral bij goederen van hoge waarde

Tijdens het transport staan de goederen bloot aan allerlei gevaren, zoals

diefstal

verkeersongevallen menselijke fouten

bederf

Een transportverzekering verzekert

de lading van het transport maw de koopwaar en eventueel het materieel

deze begint te lopen op het moment dat de voor het vervoer bestemde zaken in de opslagplaats worden opgepakt en eindigt op het moment dat de zaken zijn aangekomen in de opslagplaats van de geadresseerde.

Aangezien het vervoer meestal door derden wordt verzorgd kunt u geen directe invloed uitoefenen op de veiligheid van uw goederen.

Als men het heeft over een transportverzekering gaat het eerste gedacht uit naar vervoer van goederen met vrachtwagens en containerschepen. Maar ook bij transport per trein of vliegtuig loopt iedere betrokken partij in de keten van het goederentransport bepaalde risico’s, dit vanaf de start bij het laadmoment, tijdens tussenstops als bij het lossen van de goederen op de bestemming.

Daarom wordt iedere partij of goederenbelanghebbende binnen het cargoverkeer ten stelligste aanbevolen het eigen transport steeds optimaal te beschermen. Dit kunnen eigen of verkochte goederen zijn, maar ook de lading die men als extern transporteur in opdracht van A naar B transporteert of goederen in beheer.

Maar wat is hierin de beste aanpak ? Wat met de eigen goederen die men door een externe transporteur laat vervoeren? Tot welke grens wordt de aansprakelijkheid van deze derde partij ingeroepen in geval van beschadiging, verlies of vertraging tijdens vervoer van goederen ? Wat bij schade aan goederen tijdens opslag in het magazijn ?

Gelukkig bestaan er voldoende mogelijkheden waarmee deze partijen hun vervoerde goederen en transportmiddelen tegen beschadigingen, verlies of vertraging onderweg kunnen afschermen.

Kort samengevat, een totaaloplossing betreffende een complete transportverzekering kan voorzien worden door het samenbrengen van een 4-tal verzekeringsoplossingen die in volgende onderwerpen worden toegelicht. De kosten van deze verzekeringen hangen af van de koopwaar, de kwaliteit van de verpakking, het vervoermiddel, de route, de geografische ligging van de bestemming en de gekozen waarborgen.

1. CMR-of vervoerdersaansprakelijkheidsverzekering

Elk logistiek bedrijf in België of daarbuiten, van éénmanszaak tot de grootste multinational, dat deelneemt aan nationaal & internationaal wegtransport is automatisch onderworpen aan het internationale CMR-verdrag uit 1956.

Deze conventie verplicht iedere transporteur zich vanaf het moment van ontvangstname tot de aflevering van de goederen in te dekken tegen de contractuele aansprakelijkheid ten gevolge van vertraging, van verlies of beschadiging van de vervoerde goederen. Men wordt dan ook verplicht zich via een CMR-verzekering tegen deze risico’s in te dekken zodat bij schadeclaims de rekening aan de verzekeraar kan worden doorgeschoven.

CMR-polis geeft dekking aan goederen voor :

Wilt men enkel verzekerd zijn tegen brand, diefstal, glasbreuk, natuurkrachten en aanrijding met dieren, gaat de aanvullende dekking ‘klein omnium’ voldoende zijn. Hier speelt bij schade geen vrijstelling of eigen bijdrage en zal de verzekeraar ook de volledige schade vergoeden.

Vervoer door eigen chauffeurs (of onderaannemers)

Volledig of gedeeltelijk verlies en de beschadiging

Schade aan hulpmiddelen voor laden en lossen

Vertraging in de aflevering van de goederen

Schade aan goederen door bederf (temperatuurschade)

Vernietigings-, opruimings-, bergings- en repatriëringskosten

Redding en het behoud van de lading

Contaminatieschade aan vloeistoffen en poeders,

Wat is de financiële tussenkomst na schade ?

Qua aansprakelijkheid zal de transporteur bij schade of verlies van de lading ‘slechts moeten tussenkomen tot maximaal 10 euro per kg (8,33 SDR -Special Drawing Rights, speciale trekkingsrechten) of in geval van vertraging tot maximaal de vrachtprijs. Natuurlijk stelt zich het probleem dat dit niet genoeg zal zijn om de werkelijke onkosten in te dekken en is het voor de opdrachtgever steeds raadzaam om een aanvullende cargoverzekering te onderschrijven zodoende de vervoerde goederen tegen een hoger bedrag te verzekeren.

Welk transport moet men extra verzekeren.

In de klassieke CMR-polis zijn zaken zoals koeltransport, vervoer door onderaannemers, contaminatie , tussentijds opslag, CTA (transport van containers & opleggers van derden) of transporten van levende dieren niet altijd standaard verzekerd en zal hiervoor een desbetreffende uitbreiding voorzien moeten worden. Daarom dat het belangrijk is om een CMR-polis en bijhorende waarborgen zo goed mogelijk af te laten stemmen op de activiteit van het transportbedrijf.

CTA-verzekering

Een CTA-dekking zal nodig zijn vanaf het moment dat er transport van opleggers van derden gebeurt of van containers die eigendom zijn van een rederij. Het zijn goederen die men krijgt toevertrouwd en die tijdens de volledige duur van het transport binnen de verantwoordelijkheid van de betreffende transporteur liggen.

Welke CMR-formule afsluiten ?

Men heeft als transportfirma de keuze tussen 2 onderschrijvingsformules :

Oftewel zijn enkel de voertuigen verzekerd die opgenomen zitten in de voorwaarden van de polis of dekking volgt het uiteindelijke omzetcijfer en zijn alle voertuigen verzekerd binnen een raampolis.

Inschrijven Nieuwsbrief

Zo word je altijd als eerste op de hoogte gebracht van ons laatste nieuws, updates, jobs, tips & promoties. Stay UP-TO-DATE!

SERVICE

“Maak je geen zorgen. Wij doen de rest.”

Bereken zelf je
​​​​​​​verzekering op maat

Ontdek Meer

Beheer je eigen dossier
​​​​​​​met onze e-tools

Ontdek Meer