Op zakenreis gaat de bagage van één van de werknemers verloren of een volledig team op verplaatsing buiten Europa moet wegens extreme weersomstandigheden, oorlogsdreiging,.. dringend geëvacueerd worden Een eenvoudige ongevallenverzekering zal dan onvoldoende zijn om deze mensen kosteloos terug in België te krijgen.
Voor professionele verplaatsingen van werknemers naar het buitenland (en zeker naar regio’s buiten Europa) kan vanuit de onderneming dus best een uitgebreide reisbijstandsverzekering worden afgesloten. Ook meereizende gezinsleden of zo mogelijk de privéreizen (van zaakvoerders) zijn optioneel te verzekeren.
Zo’n polis biedt naast bijstand in geval van pech of noodgevallen ook de nodige zekerheid en ondersteuning ter plaatse. Ook kan voor de afreis door betrokken werknemers een callcenter van de bijstandsverzekeraar worden geraadpleegd om advies in te winnen op vlak van medische preventie en van de geopolitieke situatie in het land van bestemming.
Natuurlijk zal de veiligheid van deze reizende werknemers ook ter plaatse gegarandeerd moeten zijn. Daarom dat veel verzekeraars door het inschakelen van gespecialiseerde call centers 24/7 online tools toegankelijk stellen voor updates over een specifiek land of bepaalde regio te geven, tracking of monitoring van reizigers uit te voeren of toegang te geven tot online landendossiers, enz
Naast de basisdekking zoals medische kosten, een overlijdenskapitaal en blijvende invaliditeit, kan iedere verzekering worden uitgebreid met een dekking voor bagage, annulatie, reisonderbreking of reisvertraging, rechtsbijstand, burgerlijke aansprakelijkheid, bijstand aan voertuigen, politieke evacuatie, kaping, gijzeling en kidnapping.
De premie is natuurlijk afhankelijk van de gewenste waarborgen en het reispatroon (het aantal reizigers, reisdagen en de bestemmingen).