Eens een auto is aangekocht en via de makelaar bij DIV is ingeschreven, ontvangt men een kentekenplaat en moet nadien wettelijk verplicht hier ook een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid (BA) voor worden onderschreven, ook al gaat men er niet direct mee rijden of staat deze enkele maanden in de garage. Daarbuiten kunnen binnen deze verzekering nog extra dekkingen worden opgenomen om het voertuig en bestuurder beter te beschermen.
BA verzekering – wettelijk verplicht
Eenmaal men zich op de openbare weg wilt begeven, is deze BA-verzekering een absolute verplichting. Veroorzaakt men een ongeval dan zal de verzekeraar BA de schade aan derden vergoeden. Een geldig verzekeringsbewijs (op vandaag de witte kaart) wordt verkregen na afsluit en betaling van BA-verzekering van verzekerd voertuig. Dit moet ook steeds in bezit zijn bij een controle want dit geldt als bewijs dat een verzekering is afgesloten.
Welke schade dekt de BA-verzekering ?
Zoals aangehaald komt men tussen voor schade aan ‘derden’ ,wat neerkomt op een vergoeding van de materiële en lichamelijke schade aan een derde partij hieronder opgesomd:
Verkeersdeelnemers die bij ongeval betrokken zijn (bv. bestuurder en passagiers van andere voertuigen, maar ook fietsers en voetgangers)
De passagiers van uw auto
De beheerder van de weg.
Let op, als bestuurder van het voertuig dat het ongeval veroorzaakt is men niet verzekerd voor lichamelijke letsel of andere materiële schade. Hierdoor is het van belang een aanvullende dekking af te sluiten zodat ook de lichamelijke en materiële schade als bestuurder verzekerd is, evenzeer als men dan in fout is
Ook nog een belangrijk aandachtspunt : De persoon die in het contract als bestuurder van het voertuig vermeld staat, moet ook daadwerkelijk de hoofdbestuurder zijn. Het is dus ten zeerste af te raden om zich als ouder als hoofdbestuurder te laten opnemen, terwijl in feite één van de kinderen het meest met dit voertuig rondrijdt, dit om na schade een weigering van vergoeding door de verzekeraar te vermijden. Ook zal inderdaad de premie een stuk lager uitvallen.
Extra bescherming van wagen, beperkte of volledig omnium?
Het afsluiten van omnium-verzekering zorgt voor een extra bescherming want zo is ook de schade aan de eigen wagen ingedekt. Hier kan gekozen worden tussen een beperkt (kleine) omnium of volledige (grote) omnium.
Een kleine omnium voorziet dekking tegen brand, diefstal, glasbreuk, natuurkrachten en aanrijding met dieren. Bij een gedeeltelijke omnium is er geen vrijstelling van toepassing.
Een volledige omnium voorziet tevens de dekkingen van een beperkte omnium, maar daarnaast ook eigen schade bij ongeval in fout , na vandalisme of als er dus geen aansprakelijke derde gevonden kan worden. Hier kan wel een vrijstelling spelen
Franchise of vrijstelling : Belangrijk bij volledige omnium is ook de franchise of vrijstelling. Die bepaalt als er een deel van de schade zelf betaald moet worden.
Hieronder de 2 meest voorkomende formules in korte lijnen uitgelegd.
Vaste vrijstelling : Binnen deze formule moet het eerste stuk van de schade (€ 250 / € 500/ € 750 of hoger) zelf worden gedragen en zal de vrijstelling, bepaald via de polisvoorwaarden, van de totale vergoeding worden afhouden, tenzij een andere partij aansprakelijk is voor de schade waar de vrijstelling dan op wordt verhaald.
Engelse vrijstelling : Deze formule valt meestal iets duurder uit, heeft als voordeel dat bij een fikse schade de verzekeraar voor het volledige schadebedrag tussenkomt. Kort samengevat, valt het schadebedrag exclusief BTW hoger uit dan bedrag van verkozen vrijstelling (€ 750, € 1.000, € 1.250,..), hoeft men niks te betalen Vb. Vrijstelling is € 750 en totaal schadebedrag zit op € 1.250 excl BTW, dan vergoedt de verzekeraar alle schade.