Op vandaag de dag heerst binnen iedere bedrijfsvoering – en activiteiten een digitale transformatie waarbij een goed functioneren van deze IT-processen primeert. Verschillende IT-tools zijn op den duur voor een onderneming totaal onmisbaar geworden.
Cybercriminaliteit echter behoort in tussentijd tot de top 3 van bedrijfsrisico’s op vandaag waardoor zeker de KMO’s en grotere ondernemingen meer dan ooit een groot risico lopen slachtoffer te worden van deze cybercrime-plaag
De vaststelling blijft dat bij de meeste ondernemingen de bescherming voor de gebouwen, de werknemers en werkmateriaal goed op punt staat maar dat dit voor de aanwezige IT-infrastructuur duidelijk uit ’t oog wordt verloren en te wensen overlaat en zo dus zeer kwetsbaar blijft. Toch zou dit gedeelte nu net wel de nodige aandacht moeten krijgen want dit stuk is op vandaag de spil van iedere onderneming.
Als bedrijf kan men dit risico van een cyberaanval met behulp van een uitgekiend preventieplan deels verkleinen en vermijden dat dat cybercriminelen cruciale data van de onderneming treffen, dit via hacking, phishing, malware, netwerkscanning of zelfs cyberafpersing. Het is wel opletten voor een vals gevoel van veiligheid: omdat cyberrisico’s voortdurend evolueren, kan zelfs een sterke IT-beveiliging geen 100% bescherming bieden.
Welke risico’s indekken
Mochten het IT-systeem en bedrijfsactiviteit door een cyberaanval getroffen worden, zijn er tal van gevolgen die de continuïteit van onderneming in het gedrang brengen. Indien zich een cyberincident voordoet, is snel handelen van levensbelang maar kan ook zeer hoge kosten met zich meebrengen.
Zo kan bv. bij een inbreuk of datalek als gevolg van cyberaanval losgeld worden geëist, zal er digitaal forensisch onderzoek nodig zijn en een crisismanagement opgestart moeten worden. Daarnaast zal het herstellen van IT-systemen, de website, intranet, programma’s en het recupereren van data enorm veel tijd en inzet kosten maar valt het financieel aspect ook zeker niet te onderschatten. Hierbij gaan veelal computers en machines niet meer naar behoren functioneren waardoor de activiteit in de meeste gevallen volledig tot stilstand komt met de nodige omzetverliezen tot gevolg.
Tussenkomsten na cyberaanval
Vanuit een cyberverzekering wordt tussenkomst verleend, opgesplitst in de onderste 3 pijlers :
1. 24/7-bijstand
IT-forensisch onderzoek en incident response
Legal assistance
Pr-assistentie en crisisassistentie
Meldingskosten
2. Eigen schade
Bedrijfsschade / Omzetverlies / Technische werkloosheid
Data- en systeemherstel / cyberfraude / cyberafpersing / cyberdiefstal
Kosten IT-specialisten, consultants en communicatiespecialisten
Juridische kosten verdediging & voor kennisgeving na schending persoonsgegevens
Optimaliseren eigen IT-systeem
3. Schade aan derden
Vergoeding vermogensschade
Vergoeding schikkingsbedrag
Verdedigingskosten
Administratieve boetes (GDPR)
Kredietkaartboetes
Kostprijs Cyberverzekering
Een cyberverzekering opstellen is eerder maatwerk want de activiteit van ieder bedrijf is verschillend. In het bepalen van de premie wordt steeds rekening gehouden met de jaarlijkse omzet, de sector waarin de onderneming actief is en de verzekerde bedragen die gewenst zijn.
Een cyberaanval vermijden is nog beter dan nadien te moeten oplossen , ook al heeft men een verzekering. Dus willen we u graag helpen het hoofd te bieden aan de cybercriminaliteit door een preventieve bedrijfsscan van uw bedrijf te laten uitvoeren. Men ontvangt nadien gespecialiseerd advies aangaande aanwezige cyberrisico’s !