Elk logistiek bedrijf in België of daarbuiten, van éénmanszaak tot de grootste multinational, dat deelneemt aan nationaal & internationaal wegtransport is automatisch onderworpen aan het internationale CMR-verdrag uit 1956.
Deze conventie verplicht iedere transporteur zich vanaf het moment van ontvangstname tot de aflevering van de goederen in te dekken tegen de contractuele aansprakelijkheid ten gevolge van vertraging, van verlies of beschadiging van de vervoerde goederen. Men wordt dan ook verplicht zich via een CMR-verzekering tegen deze risico’s in te dekken zodat bij schadeclaims de rekening aan de verzekeraar kan worden doorgeschoven.
CMR-polis geeft dekking aan goederen voor:
Vervoer door eigen chauffeurs (of onderaannemers)
Volledig of gedeeltelijk verlies en de beschadiging
Schade aan hulpmiddelen voor laden en lossen
Vertraging in de aflevering van de goederen
Schade aan goederen door bederf (temperatuurschade)
Vernietigings-, opruimings-, bergings- en repatriëringskosten
Redding en het behoud van de lading
Contaminatieschade aan vloeistoffen en poeders,
Wat is de financiële tussenkomst na schade?
Qua aansprakelijkheid zal de transporteur bij schade of verlies van de lading ‘slechts moeten tussenkomen tot maximaal 10 euro per kg (8,33 SDR -Special Drawing Rights, speciale trekkingsrechten) of in geval van vertraging tot maximaal de vrachtprijs. Natuurlijk stelt zich het probleem dat dit niet genoeg zal zijn om de werkelijke onkosten in te dekken en is het voor de opdrachtgever steeds raadzaam om een aanvullende cargoverzekering te onderschrijven zodoende de vervoerde goederen tegen een hoger bedrag te verzekeren.
Welk transport moet men extra verzekeren?
In de klassieke CMR-polis zijn zaken zoals koeltransport, vervoer door onderaannemers, contaminatie , tussentijds opslag, CTA (transport van containers & opleggers van derden) of transporten van levende dieren niet altijd standaard verzekerd en zal hiervoor een desbetreffende uitbreiding voorzien moeten worden. Daarom dat het belangrijk is om een CMR-polis en bijhorende waarborgen zo goed mogelijk af te laten stemmen op de activiteit van het transportbedrijf.
CTA-verzekering
Een CTA-dekking zal nodig zijn vanaf het moment dat er transport van opleggers van derden gebeurt of van containers die eigendom zijn van een rederij. Het zijn goederen die men krijgt toevertrouwd en die tijdens de volledige duur van het transport binnen de verantwoordelijkheid van de betreffende transporteur liggen.
Welke CMR-formule afsluiten?
Men heeft als transportfirma de keuze tussen 2 formules:
Oftewel zijn enkel de voertuigen verzekerd die opgenomen zitten in de voorwaarden van de polis.
Of dekking volgt het uiteindelijke omzetcijfer en zijn alle voertuigen verzekerd binnen een raampolis.