Arbeidsongevallen (BESCHERMING WERKNEMERS)

BESCHERMING WERKNEMERS

Arbeidsongevallen

Wetgeving arbeidsongevallen

Iedere werkgever in België is sedert 1 januari 2020 voor de personeelsleden die ze in dienst heeft, wettelijk verplicht om een verzekering tegen arbeidsongevallen af te sluiten. Dit beschermt zowel de voltijdse en deeltijdse werknemers als het vast personeel en tijdelijke krachten voor alle ongevallen die tijdens of onderweg van en naar het werk (het ‘normale’ traject) plaatsvinden, een externe oorzaak hebben (dus niet ten gevolge van een hartfalen) en een fysieke of mentale pijn veroorzaken, en die werken onmogelijk maakt.

Tot 1 januari 2020 was ’t volgens de wet arbeidsongevallen niet verplicht voor iedereen, ook al voerden vele tijdens dezelfde taken en arbeid uit als de bedienden of arbeiders die in dezelfde onderneming werkten. Vanaf dat moment is de wet ook van toepassing op personen met een stage-, leer- of ervaringsovereenkomst en genieten zij bijgevolg ook van bescherming bij een ongeval.

Wanneer wordt een ongeval arbeidsongeval en wanneer niet?

Er moeten 5 voorwaarden vervuld zijn om te mogen spreken van een arbeidsongeval:

Er doet zich een plotse gebeurtenis voor.

Een werknemer loopt een letsel op.

Er is een oorzakelijk verband tussen de gebeurtenis en het letsel.

Het ongeval gebeurt tijdens het werk.

Het ongeval gebeurt door de uitoefening van het werk.

Het letsel hoeft niet te leiden tot arbeidsongeschiktheid, wel tot medische kosten. Ook schade aan protheses en brillen wordt vergoed.

Tevens de ongevallen op weg naar werk wordt beschouwd als arbeidsongeval, op voorwaarde dat ze gebeuren op het normale traject van en naar de werkgever. Wie een omweg neemt, is niet verzekerd, tenzij dit een regelmaat is en werkgever hiervan op de hoogte is.

Wel of geen aangifte bij een arbeidsongeval?

Er moet steeds een aangifte van arbeidsongeval gedaan worden. Ook al lijkt het op het moment zelf niet zo ernstig. De ernst van sommige letsels wordt immers soms pas na enkele dagen duidelijk. De aangifte kan de werknemer doen of kan gedaan worden door de werkgever die een meldingsplicht heeft om binnen een termijn van 8 dagen het ongeval te melden. Bij de aangifte dient een medisch getuigschrift toegevoegd te worden.

Tussenkomsten & vergoeding bij een arbeidsongeval

De verzekeraar komt tussen voor de medische kosten van de werknemer, waaronder de volledige medische verzorging, prothesen en de verplaatsingen. Tevens krijgt de getroffene een schadevergoeding of vervangingsinkomen in de vorm van een rente, zelfs bij een eventueel overlijden.

De vergoeding wordt berekend op het basisjaarloon van de werknemer. Voor de vergoeding van arbeidsongevallen komt de maximale tussenkomst vanaf 1 januari 2022 neer op € 48 084,06. Voor werknemers met een hoger jaarloon, wordt een mogelijk tekort met behulp van de de optionele dekking ‘Excedent’ opgevangen, wat dus zorgt voor een bijkomende vergoeding (op het gedeelte dat het wettelijke maximum overstijgt).

Tijdens de tijdelijke arbeidsongeschiktheid betaalt de verzekeraar een deel van de wedde van het personeelslid verder uit. Tevens bestaat de kans dat de verzekeraar een controlearts naar de werknemer stuurt om hem te onderzoeken.

Wat als de tijdelijke arbeidsongeschiktheid een blijvende arbeidsongeschiktheid wordt?

Om dat vast te stellen wacht de verzekeraar totdat het letsel niet meer evolueert, de werknemer wordt met andere woorden niet meer beter of slechter. Dit wordt de consolidatie genoemd. Vanaf dat moment betaalt de verzekeraar een rente uit, waarvan het bedrag afhangt van het vroegere loon en de graad van de blijvende ongeschiktheid.

De verzekeraar vergoedt daarnaast ook de medische kosten volgens de barema’s van het RIZIV. Ook verplaatsingskosten die de werknemer maakt om medische redenen neemt de verzekeraar ten laste. Hogere honoraria en supplementen voor eenpersoonskamers vallen ten laste van de werknemer zelf. 

Bij een dodelijk arbeidsongeval hebben de nabestaanden van het slachtoffer recht op een schadevergoeding.

Extra bescherming werkgever, werknemers & bedrijfsleider

Gewaarborgd loon werkgever: Dit komt er op neer dat ook de extra loonkost (patronale lasten,..) voor de werkgever tijdens de arbeidsongeschiktheid van de werknemer door de verzekeraar ten laste wordt genomen en dan niet ten laste valt van de werkgever.

Excedent-Wet: Deze optionele dekking binnen de arbeidsongevallenverzekering geeft werknemers de mogelijkheid hun loon te verzekeren indien dit het wettelijk plafond overstijgt.

Preventie

Tijdens de laatste jaren wordt er bij bedrijven meer en meer ingezet op preventie daar verzekeraars dit vaker opleggen en de werkgever hier natuurlijk in vele gevallen toe verplicht is. Een verzekering afsluiten is verplicht, maar ook preventie is verplicht. Men moet dus binnen uw bedrijf en tijdens de uitvoering van activiteit de nodige maatregelen nemen om ongevallen zoveel mogelijk te vermijden. Op welke manier kan dit gedaan worden ? Door fiches bij te houden van alle ongevallen die hebben geleid tot meer dan vier dagen arbeidsongeschiktheid, en vooral door lessen te leren uit deze ongevallen.

Inschrijven Nieuwsbrief

Zo word je altijd als eerste op de hoogte gebracht van ons laatste nieuws, updates, jobs, tips & promoties. Stay UP-TO-DATE!

SERVICE

“Maak je geen zorgen. Wij doen de rest.”

Bereken zelf je
​​​​​​​verzekering op maat

Ontdek Meer

Beheer je eigen dossier
​​​​​​​met onze e-tools

Ontdek Meer